سال ۱۴۰۳، سال جهش تولید با مشارکت مردم
معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان

شاخص های ارتقاء کیفیت و به روز رسانی برنامه های درسی در دانشگاه اصفهان (اردیبهشت ۹۵)

در راستای واگذاری اختیار بازنگری برنامه های درسی از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاههای رتبه یک کشور، و ارتقاء کیفیت و به روز رسانی برنامه های درسی دانشگاه اصفهان و سایر دانشگاههایی که برنامه های درسی این دانشگاه را مورد استفاده قرار می دهند، اصول زیر باید در بازنگری برنامه های درسی در همه مراحل شامل گروه، دانشکده، ستاد سیاستگزاری برنامه های درسی و شورای دانشگاه مورد توجه قرار گیرد و گزارش آن همراه برنامه ارسال شود:

 

۱- بررسی ضرورت وجود درس در رشته مورد بررسی. 

 

۲- تدوین اهداف مناسب برای درس و سازگاری آن با اهداف رشته. 

 

۳- نداشتن همپوشانی غیرضروری با سایر درسهای رشته. 

 

۴- وجود توالی منطقی بین سرفصل درس های رشته در مقطع مورد بررسی با مقاطع قبل و بعد. 

 

۵- توجه به نیاز جامعه در سطح منطقه، ملی و بین المللی. 

 

۶- توجه به فرهنگ، عقاید و ارزشهای اسلامی. 

 

۷- استفاده از منابع معتبر، غنی و مفید داخلی و خارجی، درج مجلات و سایت های ضروری تحت عنوان منابع مکمل. 

 

۸- استفاده از سرفصل های تهیه شده در دانشگاهای معتبر داخل و خارج از کشور. 

 

۹- مشاوره با متخصصان در همه گروههای آموزشی ذیربط دانشگاه. 

 

۱۰- استفاده از دیدگاه صاحبنظران و افراد باتجربه خارج دانشگاه مانند اساتید حوزه، مسئولان دولتی، مدیران صنایع و مشاغل جامعه. 

 

۱۱- استفاده از دیدگاههای دانشجویان مشغول به تحصیل و دانش آموختگان. 

 

۱۲- تلفیق تجربه و عمل با مبانی نظری از طریق افزایش دروس عملی و کارورزی. 

 

۱۳- استفاده از امکانات رایانه ای شامل نرم افزارها و بانکهای اطلاعاتی مربوط برای دروس مختلف. 

 

۱۴- تأکید بر استفاده از روشهای نوین و متنوع تدریس و ارزشیابی در آموزش. 

 

۱۵- توجه به تنوع علاقه دانشجویان با استفاده از منابع متنوع و افزایش دروس اختیاری. 

 

۱۶- رعایت ضوابط آموزشی دانشگاه مانند چارچوب واحدهای برنامه های درسی، 

 

۱۷- فارسی سازی لغات و عبارات غیرفارسی و رعایت اصول نگارش فارسی، تنظیم فهرست برنامه با شماره صفحات در ابتدای برنامه، و توجه به دوره های آموزش محور. 

 

۱۸- تنظیم جدول مقایسه ای برای ارائه وضعیت قبل و فعلی برنامه. 

 

۱۹- تنظیم جدول دروس جبرانی، اصلی و اختیاری. 

 

۲۰- تنظیم منابع براساس الگوی APA. 

 

۲۱- طراحی صفحات و سبک تایپ براساس الگوی مصوب ستاد سیاستگزاری برنامه های درسی.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تنظیمات قالب