سال ۱۴۰۳، سال جهش تولید با مشارکت مردم
معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان

کارشناس امور پرداخت حق الزحمه استادان شاغل:

زهرا شریعتی

تلفن تماس: ۳۷۹۳۴۱۸۷


کارشناس امور مربوط به کمسیون نظارتی-آموزشی،کارشناس ارزیابی، کارشناس بررسی درخواست ها و شکایات:

مهناز سلیمی

تلفن تماس: ۳۷۹۳۴۱۹۲


 کارشناس امور مربوط به ثبت مشخصات مدرسین در سیستم جامع دانشگاهی گلستان، بررسی، تأیید و ارسال لیست پرداخت حق التدریس مدرسین غیر هیأت علمی دانشگاه، صدور گواهی تدریس، نظارت بر حضور اعضای هیأت علمی در ساعات راهنمایی و رفع اشکال، تشکیل کلاسها و امتحانات:

ناصر عمادی اندانی

تلفن تماس: ۳۷۹۳۲۴۵۰


 کارشناس کمیته ترفیع:

زهرا کارنامه حقیقی

تلفن تماس: ۳۷۹۳۲۲۸۶


 بایگان:

سهیلا اسماعیلیان

تلفن تماس: ۳۷۹۳۲۲۸۹


این دفتر که به منظور تحقق اهداف وزارت علوم،تحقیقات و فنآوری در دانشگاه اصفهان ایجاد گردیده دارای وظایفی است که در سه بخش نظارت، ارزیابی و ترفیع ارائه می گردد:

بخش نظارت
شرح وظایف:
1. تشکیل کمسیون نظارتی و بررسی مشکلات آموزشی ارجاعی از شورای آموزشی دانشگاه و رسیده از معاونت آموزشی دانشکده ها.

۲. نظارت برحسن اجرای مصوبات آموزشی دانشگاه.

۳. کشف چالش ها، فرصت ها وتهدیدها و نقاط ضعف وقوت آموزش ودادن راه کارهای اجرایی در جهت رسیدن به اهداف عالیه دانشگاه.

۴. در خواست وکمک به تهیه برنامه کوتاه مدت ،بلند مدت ودراز مدت دانشگاه.

۵. طراحی ونظارت بر اجرای برنامه کاری دفاتر اساتید بر اساس میزان ۴۰ ساعت کار در هفته.

۶. نظارت بر تشکیل با کیفیت کلاس ها در طول سال تحصیلی.

۷. نظارت بر حضور اعضاء هیأت علمی در دفتر کار علمی واجرایی در ساعات راهنمایی،رفع اشکال وساعات اجرایی.

۸. نظارت بر بر گزاری با کیفیت آزمون های میان ترم و پایان ترم هر گروه.

۹. صدور مجور تدریس برای استادان مدعو ـ در شرف استخدام ،بازنشسته یا دانشجوی دکتری ـ با هماهنگی با دفتر جذب هیات علمی.

۱۰. نظارت بر میزان واحدهای درسی اعضای هیات علمی برابر مصوبات و اقدام مقتضی در مواقع کسر یا مازاد تدریس.

۱۱. طراحی ،آماده سازی، وارسال و دریافت فرم های آموزشی و پژوهشی اعضاء محترم هیأت علمی و استادان مدعو.

۱۲. معادلسازی فرم های آموزشی و پژوهشی اعضاء هیأت علمی واستادان مدعو.

۱۳. تنظیم قراردادهای حق التدریس استادان مدعو در آغاز هر ترم

۱۴. صدور گواهی حق التدریس برای استادان مدعو.

۱۵. کنترل ودستور پرداخت حق التدریس استادان در پایان هر ترم.

۱۶. کنترل و دستور پرداخت حق الزحمه هیئت داوران پایان نامه های کارشناسی ارشد ودکتری .

۱۷. کنترل و دستور پرداخت حق الزحمه آزمون های جامع و دکتری.

۱۸. برگزاری جلسات توجیهی جداگانه، در خصوص آشنایی با آیین نامه ‌ها و مقررات آموزشی برای کارشناسان آموزشی دانشکده ها و استادان جدید ، قدیم و حق التدریس.

۱۹. بازدید ازدانشکده وگروه های مختلف به جهت بررسی وضع موجود ودادن راهکارها و توصیه ها جهت رسیدن به وضع مطلوب و ارتقاء جایگاه دانشگاه.

۲۰. بررسی پیشنهادات و انتقادات و رسیدگی به درخواست ها و شکایات


بخش ارزیابی

ارزیابی و فوائد آن

۱. ارزشیابی به یک فرایند نظامدار برای جمع آوری، تحلیل، وتفسیراطلاعات گفته می شود به این منظورکه تعیین شود آیا هدف های مورد نظرتحقق یافته اند یا در حال تحقق یافتن هستند و به چه میزانی.

۲. ارزشیابی در مفهوم کلی به تعیین ارزش برای پدیده مورد بررسی و داوری کردن در باره آن گفته می شود.

۳. مهمترین ابزار دستیابی به کیفیت، ارزشیابی است .

۴. به وسیله ارزشیابی ماهیت مشکلات و بن‌بست‌هایی که در حین اجرای برنامه پدید می‌آیند شناخته می شود.

۵. با توجه به محدودیت در اختصاص منابع به وسیله ارزشیابی ، بهره‌وری افزایش می یابد و در هزینه‌ها صرفه‌جویی می شود.

۶. برای برنامه‌ریزی آگاهانه و آینده‌نگر نیاز به اطلاعات منظم از اجزاء برنامه آموزشی داریم.

۷. ارزیابی بهترین وسیله‌ برای تشخیص نقاط قوت و ضعف و پیشنهاد برای اصلاح مشکلات به شمار می آید.

۸. از طریق ارزیابی درباره اصلاح, ادامه یا توقف یک برنامه تصمیم گرفته‌می‌شود.

 

انواع ارزشیابی آموزشی:

۱. ارزشیابی تدریس

۲. ارزشیابی مدیران گروه ها

۳. ارزشیابی رؤسای دانشکده ها

۴. ارزشیابی پایان نامه های دانشجویان

۵. ارزشیابی جامع دانشگاه از نظر دانش آموختگان

۶. ارزشیابی رشته ها

 

وظایف بخش ارزیابی:

۱. تشکیل کارگروه ارزیابی، متشکل از نمایندگانی از هر دانشکده به منظور بررسی روند امور مربوط به ارزیابی‌ها و به روز کردن فرآیندها حداقل دوجلسه در ماه.

۲. طراحی واجرای ارزشیابی از تدریس استادان و تهیه گزارشات مربوط در سامانه گلستان :

· در پایان هر نیمسال تحصیلی از دروس نظری اعضاء محترم هیأت علمی نظرسنجی دانشجویی به عمل می آید· نتایج ارزشیابی ها در سامانه گلستان برای هر عضو شاغل قابل مشاهده می باشد و طی درخواست های رسمی از دانشکده ، دفتر جذب اعضای هیات علمی و دفتر هیات ممیزه نتایج ارزشیابی استادان شاغل یا مدعو به صورت موردی برای آنان به صورت دوگردشی ارسال می گردد.

۳. طراحی و اجرای ارزیابی از مدیران گروه های آموزشی وتهیه گزارشات مربوط:

· هدف از ارزیابی عملکرد مدیران محترم گروه‌های آموزشی ، شناخت توانایی‌ها و مهارت‌های آنان می باشد علاوه بر آن، نتایج این ارزیابی به منظور ارتقای سطح کیفی آموزش و پژوهش ، انتخاب‌ها و انتصاب‌های آتی مسئولان دانشگاه مورد استفاده قرار می گیرد.

· از سال ۸۶ تا کنون پس از گذشت یکسال از دوره مدیریت هر مدیر گروه یک فرم برای اعضای هیات علمی گروه و یک فرم برای مسئولان دانشکده ارسال می گردد که پس از تجزیه و تحلیل فرمها، نتایج مورد استفاده قرار می گیرد.

· در سال ۹۲ این ارزیابی ها برای اولین بار در سامانه گلستان و به صورت الکترونیکی انجام شد و با ارسال پیامک به اعضای هیات علمی و ارسال نامه به معاونین و روسای دانشکده ها اطلاع رسانی صورت پذیرفت.

۴. طراحی و اجرای ارزیابی از رؤسای دانشکده‌ها و تهیه گزارشات مربوط:

· هدف از ارزیابی عملکرد رئیس دانشکده ، شناخت توانایی‌ها و مهارت‌های ایشان و میزان موفقیت و کارایی و تعیین سطح رضایتمندی می باشد. نتایج این ارزشیابی به عنوان یکی از شاخص‌های مهم برای ارتقاء سطح کیفی مدیریت دانشکده‌ها و انتصاب‌های آتی، راهنمای مسئولین دانشگاه خواهد بود. پس از گذشت دو سال از ریاست هر رئیس دانشکده یک فرم برای کلیه اعضای هیات علمی دانشکده ارسال می گردد که پس از تجزیه و تحلیل فرم ها، نتایج آن مورد استفاده قرار می گیرد. این ارزیابی ها از سال ۹۰ تا کنون در حال اجرا می‌باشد.

۵. طراحی و اجرای ارزیابی جامع از دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد:

· هرساله از دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد حین تسویه حساب، نظرسنجی بعمل می آید. در این نظرسنجی از دانش آموختگان در مورد وضعیت علمی ، آموزشی و رفاهی دانشکده‌ها و همچنین اساتیدی که درطول دوره تحصیل با آنها درس داشته اند اظهار نظر می کنند. ضمناً نتایج استخراج شده از این نظرسنجی‌ها نیز به اطلاع اساتید و مسؤولین ذی‌ربط می ‌رسد. این ارزیابی ها از سال ۸۷ تا کنون در حال اجرا می‌باشد. که از اواخر سال ۹۲ به صورت الکترونیکی در سامانه گلستان انجام می گردد.

۶. طراحی و اجرای ارزیابی از پایان نامه های مقطع کارشناسی ارشد:

·فرم ها توسط دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در زمان تسویه حساب به صورت الکترونیکی در سامانه گلستان تکمیل می شود. نتیجه نظرسنجی ها برای استاد راهنما از طریق سامانه گلستان قابل رویت است.  این ارزیابی ها از سال۸۷ به صورت دستی (فرم فیزیکی) و از اواخر سال ۹۲ به صورت الکترونیکی انجام می گردد. نتایج این نوع ارزشیابی ها در صورت درخواست دانشکده ها و معاونین دانشگاه (پژوهشی، آموزشی) جهت تصمیم گیری در امور مورد نظر ارسال می گردد.
 
۷. طراحی و اجرای ارزیابی از نظم و انضباط درسی و شئونات آموزشی اعضای هیات علمی در راستای آیین نامه ارتقا:

· از سال ۹۰  در راستای تغییر آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاهها مصوب ۱۴/۱۰/۸۹ و با توجه به بند یک ماده دو این آیین نامه، بر اساس درخواست هیات ممیزه دانشگاه، فرم طراحی گردید و پس از تصویب فرم، از نیمسال اول ۹۱-۹۰ برای هر عضو هیات علمی از طرف دفتر نظارت و ارزیابی به مدیر گروه مربوط فرم ارسال می‌گردد. این فرم شامل ۸ سوال بود که سوالات ۱ تا ۵ توسط مدیر گروه مربوط با تایید معاون آموزشی دانشکده و سوالات ۶ تا ۸ توسط دفتر نظارت و ارزیابی تکمیل می‌گردید. فرم های تکمیل شده توسط مدیر گروه و تایید معاون آموزشی دانشکده به دفتر نظارت و ارزیابی ارسال و پس از تکمیل سوالات ۶ تا ۸ توسط این دفتر و بر اساس مدارک و مستندات موجود در پرونده هر عضو، با تایید مدیر دفتر نظارت و ارزیابی آموزشی و معاون آموزشی دانشگاه و درخواست هیات ممیزه، کپی فرم تکمیل شده ارسال  و اصل آن در دفتر نظارت و ارزیابی آموزشی بایگانی می‌گردید. در آذر ماه سال ۹۵ این فرم در چهلمین شورای آموزشی دانشگاه بازنگری و به ۱۱ سوال تغییر پیدا کرد که تمام ۱۱ گزینه توسط هیات رئیسه دانشکده تکمیل و در دفتر ارتقاء دانشکده نگهداری می گردد.

۸. طراحی و اجرای ارزیابی ردیف ۴ از بند ۱-۶ آیین نامه ارتقا:

· از سال ۹۰ تا کنون در راستای تغییر آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاهها مصوب ۱۴/۱۰/۸۹ و با توجه به بند ۱-۶ این آیین‌نامه و بر اساس درخواست هیات ممیزه دانشگاه، فرم طراحی گردید و پس از تصویب این ارزیابی اجرا گردید. بر اساس درخواست معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه و بر اساس مدارک و مستندات موجود در پرونده هر عضو، فرم تکمیل شده با تایید مدیر دفتر نظارت و ارزیابی آموزشی به دفتر هیات ممیزه دانشگاه جهت اقدام ارسال می‌گردد.

۹. ارزیابی وتجزیه و تحلیل اطلاعات و ارائه گزارش به ریاست دانشگاه

۱۰. در مورد اعضاء هیأت علمی در حال ارتقاء یا تبدیل وضعیت از همکاران گروه آموزشی مربوطه نظرخواهی می شود.

۱۱. تهیه لیست مدرسان نمونه در هر سال جهت معرفی در روز استاد


بخش ترفیع
شرح وظایف

۱. بررسی درخواست ترفیع سالیانه استادان در کمیته ترفیع با بررسی موارد آموزشی پژوهشی واجرایی بر اساس اطلاعات سامانه نگین پژوهش.

۲. بررسی واعطاء پایه های تشویقی در کمیته ترفیع

۳. بررسی درخواست تجدیدنظر نسبت به رأی کمیته درخصوص عدم موافقت با اعطاء پایه

۴. بررسی درخواست اعطاء پایه های معوقه در زمان بورس وماموریت وغیره.

۵. به روز کردن سامانه نگین پژوهش از لحاظ پایه، مرتبه ،وتغییر وضعیت عضو هیأت علمی.

۶. تهیه دفترچه وضعیت پایه های ترفیع وارسال آن برای رئیس محترم دانشگاه

۷. تشکیل به موقع کمیته ترفیع وابلاغ ونظارت بر حسن اجرای مصوبات آن

 کمیته های بخش نظارت و ارزیابی:

کمیسیون نظارتی- آموزشی      اعضای این کمیسیون: مدیر دفتر برنامه ریزی و نظارت آموزشی (آقای دکتر سیدمحسن طباطبائی منش)، مدیر امور آموزشی (آقای دکتر کورش حسن پور)، آقایان دکتر امیرحسین نوارچیان، دکتر علی هاشمیان فر و دکتر حمید نساج

کمیته ترفیع

     اعضای این کمیته: معاون آموزشی دانشگاه (آقای دکتر یوسف شاقول)، معاون پژوهش و فناورری دانشگاه (آقای دکتر رسول رکنی زاده)، مدیر دفتر برنامه ریزی و نظارت آموزشی (آقای دکتر سیدمحسن طباطبائی منش)، نماینده رییس دانشگاه در کمیته ترفیع (آقای دکتر سید ابراهیم میرشاه جعفری)

کمیته ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه

     اعضای این کمیته: مدیر دفتر برنامه ریزی و نظارت آموزشی (آقای دکتر سیدمحسن طباطبائی منش)، آقایان دکتر ابن الرسول، دکتر حسین احمدی کیا، دکتر حمید بیدرام، دکتر محمد حسین حیدری، دکتر علی صفری، دکتر احمد عابدی، دکتر ابراهیم قنبری، دکتر احمدرضا نصر اصفهانی، دکتر داریوش محمدی، دکتر علی هاشمیان فر و خانم دکتر مهسا قندهاری


آیین نامه ها

فرم ها

 


تنظیمات قالب