مصوب ششصد و بیست و یکمین جلسه شورای آموزشی دانشگاه مورخ ۰۱/۱۲/۹۱
عطف به آئین نامه دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته (۱۵۴/۲۱ مورخ ۱۹/۱/۱۳۸۸) و آئین نامه دوره دکترا (۵۷۲۰۹/۲۱ مورخ ۱۷/۹/۸۹) و نظر به درخواست گروههای آموزشی مبنی بر ارائه دروس جبرانی برای دانشجویانی که رشته تحصیلی قبلی آنها با رشته جدید کاملاً مطابق نیست این شیوه نامه تدوین شده است.
با توجه به کسب موفقیت دانشجویان در آزمونهای ورودی رشته پذیرفته شده و تأکید دانشگاه بر جبران کمبودهای علمی توسط خود دانشجویان، خط مشی دانشگاه برگزاری و توسعه دروس جبرانی نیست. با وجود این، در مواقع ضروری بر مبنای مفاد این شیوه نامه عمل خواهد شد.
۱. دروس جبرانی باید از تنوع لازم برخوردار باشد تا بتواند کمبودهای علمی دانشجویان پذیرفته شده از رشته های مختلف را جبران نماید. این دروس برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا حداکثر ۱۲ و۶ واحد می باشد.
۲. عناوین دروس جبرانی مانند سایر دروس برنامه دوره، باید به تأیید کمیته های برنامه ریزی گروه و دانشکده رسیده و در نهایت به تصویب ستاد سیاستگزاری برنامه های درسی دانشگاه برسد. دروس جبرانی مصوب باید در یک جدول مجزا در برنامه درسی درج شود.
۳. دروس جبرانی باید از دروس مصوب در مقطع پایین تر ارائه گردد.
۴. چنانچه به تشخیص گروه تعداد واحدهای جبرانی دانشجویان کارشناسی ارشد بیش از ۸ و برای دانشجویان دکتری ۶ واحد باشد، یک نیمسال به سنوات دانشجو اضافه خواهد شد. بدیهی است برای این نیمسال شهریه دریافت نمی شود.
۵. نمرات دروس جبرانی باید درحد قبولی مقطع تحصیلی دانشجو باشد ولی در معدل کل دانشجو محاسبه نخواهد شد.
۶. در شرایط کاملاً خاص که اجرای شیوه نامه امکان پذیر نباشد ستاد سیاستگزاری برنامه های درسی مرجع تصمیم گیری خواهد بود. از جمله مصداق های این مورد، نبودن درس جبرانی مناسب در دوره کارشناسی برای رشته های کارشناسی ارشدی است که دوره کارشناسی ندارد.